Årets Oscarsnomineringar

Varje år hålls Oscarsgalan, i år för 87:e året någonsin. Flera filmer har nominerats, flera filmer har fått många nomineringar i olika nomineringskategorier. Något gemensamt för flera filmer är att de antingen är biografier eller att de är politiska, något som blivit allt vanligare. Nedan följer en lista på de filmer som uppmärksammats väldigt mycket och som då inte är animerade - det finns alltså fler nominerade än de jag nämner nedanför (Big Hero 6, Guardians of the Galaxy etc) men jag har valt att inte fokusera på dessa. I slutet av inlägget har jag även placerat in de som jag vill ska vinna och har då hållt mig till de kategorier som mina utvalda filmer är nominerade i och enbart gjort mina val efter dessa filmer! 

Nu börjar vi!

Nominerad i: Best Picture, Actor in Leading Role (Michael Keaton), Actor in Supporting Role (Edward Norton), Actress in Supporting Role (Emma Stone), Cinematography, Directing, Sound Editing, Sound Mixing, Wirting Original Screenplay
Handling: Mörk dramakomedi om Riggan, en skådespelare mest känd för den ikoniska rollen som superhjälten Birdman, som nu vill sätta upp en föreställning på Broadway. Riggan har problem med sin dotte som nyss kom ut från rehab, sin kollega och hans största fiende är hans eget ego. 
Min kommentar: Magisk. Makalös. Helt sinnessjukt genialisk. Keaton är skapad för denna roll, Norton är lika bra som vanligt men Stone briljerar. Bryter cirka alla regler men på ett så estetiskt tilltalande sätt att jag får gåshud. Historien är skruvad, karaktärerna är knäppa och allting är perfekt. Får gärna plocka hem samtliga vinster i de nominerade kategorierna. 
 
Nominerad i: Best Picture, Cinematography, Costume Design, Directing, Film Editing, Make up & hair styling, Music, Production Design, Writing Original Screenplay 
Handling: Äventyrlig dramakomedi om Gustave H som arbetar på det välkända hotellet Grand Budapest Hotel under mellankrigstiden. Zero Moustafa blir snart Gustave H's bästa vän och när Gustave H blir anklagad för mord ska de två vännerna bevisa Gustave H's oskuld
Min kommentar: Extremt fin film rent estetisk, kul dialog och en av de bättre Wes Anderson-filmerna då jag annars tycker att han är en väldigt överskattad regissör. Definitivt sevärd men i min mening väldigt hypad utan anledning. Ja, filmen är riktigt bra men så bra är den inte. En svag fyra för mig då något definitivt saknas för helheten. 
 
Nominerad i: Best Picture, Best Actor in Leading Role (Benedict Cumberbatch), Best Acress in a Supporting Role (Keira Knightley), Directing, Film Editing, Production Design, Writing Adapted Screenplay, Music
Handling: Drama och biografi om Alan Turings liv och hur han tillsammans med noga utvalda medarbetare lyckades knäcka Enigma under andra världskriget och på så vis räddade tusentals liv och stoppade kriget. 
Min kommentar: Så löjligt bra skådespeleri och så otroligt fin porträttering av Alan Turing. Förtjänar samtliga nomineringar och jag skulle vara helt okej om den tog hem varenda pris. Cumberbatch må vara kvar i rollen som excentrisk ensamvarg men lite väl högt IQ men han briljerar i dessa roller och Knightley är som skapad för sin karaktär. 
 
Boyhood
Nominerad i: Best Picture, Best Actor in Supporting Role (Ethan Hawke), Best Actress in Supporting Role (Patricia Arquette), Directing, Writing Original Screenplay, Editing
Handling: Drama som spelades in mellan 2002 och 2013 om det skilda paret Evans och deras son Mason. Om Masons relation till föräldrarna och hur detta utforskas ju äldre Mason blir.  
Min kommentar: Denna film har jag ännu inte hunnit med utan får se efter galan. Har inte så mycket att säga till om förutom att jag sparat den till sist av en anledning: jag är inte superimponerad av handling eller upplägg (förutom hela idén med att den spelades in under såå många år). Verkar som att båda skådespelarna har stora chanser till Oscars dock. 

Nominerad i: Best Picture, Best Actor in Leading Role (Bradley Cooper), Writing Adapted Screenplay, Editing, Sound Mixing, Sound Editing 
Handling: Actiondrama och biografi om Navy Seal prickskytten Chris Kyle som blev en legend i USA efter att ha räddat väldigt många liv. När han återvänder hem efter kriget så inser han att han inte kan glömma kriget. 
Min kommentar: Efter 60 minuter av "buhu det är så synd om oss amerikaner araber är så taskiga så nu åker vi ner och skjuter på dem" så stängde jag av. Jag orkar verkligen inte med denna jävla smörja som är så extremt problematsk att jag kräks. Behöver vi verkligen ytterligare en film som svartmålar mellanöstern? Behöver vi verkligen en till film som gör kopplingen att muslim automatiskt innebär terrorist? Behöver vi en till film som hyllar människor som mördar? Nej. Detta är en så sjukt svag tvåa att det är löjligt, men den får ändå en tvåa för att Coopers insats är förvånansvärt bra i en jävla skitfilm. 

Nominerad i: Best Actor i Leading Role (Steve Carell), Best Actor in Supporting Role (Mark Ruffalo), Directing, Writing Original Screenplay, Make up & Hair Style
Handling: Sportdrama och biografi om bröderna Schultz. Mark har tidigare deltagit i OS och vunni medalj när han låter sig börja tränas av du Pont och går med i hans Team Foxcatcher. Kort därefter blandas brodern Dave in och du Ponts mörka sida träder fram. 
Min kommentar: Holy shit. Steve Carell är en av mina absoluta favoritskådespelare men ingenting han tidigare gjort går att mäta sig med detta. Filmen i sig faller mig inte helt i smaken även om den var bra, men Carells insats är makalös. Det går inte att känna igen Carell, delvis på grund av det enastående jobbet med smink men även på grund av att jag aldrig sett honom i en liknande roll. Detta var magiskt även om filmens helhet inte var lika intressant. 

Nominerad i: Production Design, Visual Effects, Music, Sound Mixing, Sound Editing
Handling: Sci-fi-äventyr om en dystopisk framtid där mänskligheten hotas på grund av drastiska klimatförändringar. En grupp forskare reser genom ett maskhål och beger sig ut på en interstallär resa för att hitta en lösning. 
Min kommentar: Jag är imponerad av effekter, hadling, upplägg, musik - men det saknas något. Skådespelarna är bra men inte så bra som de brukar vara och något saknas men jag kan inte sätta fingret på vad. Dock helt magnifik på många andra plan!

Nominerad i: Best Picture, Best Actor in Leading Role (Eddie Redmaye), Best Actress in Leading Role (Felicity Jones), Writing Adapted Screenplay, Music
Handling: Romantiskt drama och biografi om vetenskapsmannen Stephen Hawking och hans fru Jane före, under och efter olyckan som kom att förändra deras liv men även om Hawkings teorier. 
Min kommentar: Så otroligt tråkig och förutsägbar och då menar jag inte att jag sedan tidigare inte varit insatt i Stephen Hawking - jag vet vem Hawking är, jag är insatt i hans teorier och kan saker om hans liv. Jag syftar på att regi, skådespelarinsatser, estetiken och dylikt känns förutsägbart och platt. Redmaye gör en rättvis tolkning av Hawking men det känns för uppenbart på något sätt. Jag är väldigt besviken och den enda nomineringen jag förstår mig på är Music, för musiken är verkligen enastående. Tror att Eddie Redmaye kan vinna en Oscar för denna tolkning men vet ej om jag tycker att han faktiskt förtjänar den.

Nominerad i: Best Picture, Best Actor in Supporting Role (J.K Simmons), Writing Adapted Screenplay, Editing, Sound Mixing
Handling: Andrew är en ambitiös jazztrummis som studerar vid en av USAs främsta musikskolor när han en dag blir utvald av den skräckinjagande musikläraren Fletcher att medverka i hans orkester. Fletcher bryr sig endast om vinst och det spelar ingen roll hur han tar sig dit. 
Min kommentar: Makalös film, äckligt bra rent ut sagt. Miles Teller är lika bedårande som i allt annat han gör och även om jag normalt tycker att J.K Simmons är bra så.. herrejävlar. Utöver detta så är filmen väldigt estetiskt tilltalande både att titta på och lyssna på, redigeringen är sinnessjukt vacker och imponerande och allting är verkligen svinigt bra. Enda bristen i filmen, och varför jag därför inte anser att den bör vinna för Best Picture, är för att även om allting är makalöst så är inte storyn Oscarsvärdig, däremot förstår jag nomineringen till 100%. Jävlar vilken bra film.

Mr Turner
Nominerad i: Cinematography, Production Design, Costume Design, Music
Handling: Drama och biografi om den kände konstnären J.M.W Turner
Min kommentar: Kan ärligt erkänna att jag inte har och troligtvis inte heller kommer se denna film då den inte känns intressant för fem öre, och då är jag ändå en kulturtant med förkärlek för knäppa konstnärer. Timothy Spall är förvisso bra men.. nej. 

Into The Woods
Nominerad i: Best Actress in Supporting Role (Meryl Streep), Production Design, Costume Design 
Handling: Musikaliskt fantasyäventyr som är baserat på Broadwaymusikalen med samma namn och handlar om en häxa och andra magiska karaktärer som kastats in i samma saga. 
Min kommentar: Årets film med Meryl Streep. Jag är medveten om att hon är ett skådespelargeni men nominerad varje år börjar kännas mer som ett internt skämt i the academy snarare än att hon är värd dem alla. Dock ej sett filmen än då jag inväntar den på biograferna faktiskt. Är orimligt pepp på att se den!

Unbroken
Nominerad i: Cinematography, Sound Mixing, Sound Editing
Handling: Krigsdrama och biografi om OS-löparen Louis Zamperini som spenderar 42 dagar på en jolle mitt ute i havet efter en flygkrash och sedan tillfångatas och placeras i japanska arbetsläger under WWII. 
Min kommentar: Så otroligt fin på alla sätt och vis och jag förstår verkligen inte hur Jack O'Connell inte kunde bli nominerad i Best Actor in Leading Role eller hur filmen som helhet inte nominerades i Best Picture. De kanske inte förtjänar en vinst, men defntivit en nominering. Så sanslöst bra. 

Nominerad i: Best Picture, Music
Handling: Drama och biografi om Marthin Luther King, hans dröm och om marchen mellan Selma och Montgomery i Alabama 1965. 
Min kommentar: Jag grät som jag aldrig gråtit till film förut. Jag blev arg på ett sätt som en film aldrig gjort mig förut. För det går inte att undkomma; när du ser denna film så får du en helt ny förståelse för Martin Luther King och det han ledde. Det blir en ny form av respekt för det blir äkta på ett nytt sätt när du får det uppstyltat framför dig vad som skedde, hur det skedde, hur det hanterades. Filmen är power identifierat och den är helt magisk. Musiken är enastående, regin är fenomenal och skådespelarinsatserna är oklanderliga. Jag satt med handen för munnen fran första till sista scen; i förskräckelse, i glädje, i ilska, i förståelse, i respekt. 

Nominerad i: Best Actress in Leading Role (Reese Witherspoon), Best Actress in Supporting Role (Laura Dern)
Handling: Biografiskt drama om Cheryl Strayed som beger sig ut ensam på en vandring genom USA efter en personlig kollaps som ledde henne in på en självdestruktiv väg.
Min kommentar: Helt magiskt film där Witherspoon verkligen är Oscarsvärdig. Har väntat på det ögonblicket då hon ska gå från Legally Blonde (som jag ÄLSKAR) till något mer seriöst, precis som Anne Hathaway lyckades med när hon gick från Mia Wallace (som jag ÄLSKAR) till Fantine! Hon må ha gjort roller mellanåt som är power (typ som i Walk the Line, som hon även belöndes med en Oscar för) men detta är på en annan nivå. Pussy power, feminism, sårbarhet, hantering av katastofer. Äntligen Witherspoon - du är fan bäst. 

Gone Girl
Nominerad i: Best Actress in Leading Role (Rosamund Pike)
Handling: Nick och Amy Dunn ska fira sin femte bröllopsdag när Amy helt plötsligt försvinner. Polisen misstänker att maken har mördat sin fru, men Nick själv tror att Amy spelar honom ett spratt i hopp om att straffa honom. 
Min kommentar: Spontan tanke: behöver verkligen en film som denna just nu? Behöver vi verkligen en film som målar upp kvinnor i destruktiva förhållanden som sjuka, manipulativa, lögnare? Behöver vi film som blir en feministisk backlash i ett samhälle som redan hatar feminister? Rosamund Pike briljerar och Neil Patrick Harris är skrämmande men bra, Affleck är lika dålig som vanligt. Filmen som helhet är trist och eftersom jag läst boken var de betydelsefulla twisterna förväntade. Det är en trea men Pikes insats lyfter den till en extremt svag fyra för vi behöver verkligen inte en film just nu som målar upp kvinnor som människor som ljuger för att de har lite tråkigt. Vi behöver inte film som förminskar problem som destruktiva förhållanden och vi behöver fan inte film som hyllas för detta. Nej. Pike är ett geni i denna film och jag är 100% okej om hon vinner en Oscar, men jag tycker inte att det denna film och Pike representerar i filmen förtjänar denna uppmärksamheten. 

Still Alice
Nominerad i: Best Actress in Leading Role (Julianne Moore)
Handling: Drama om Alice som är professor i lingvistik och helt plötsligt börjar glömma bort ord. Det visar sig att Alice, trots sin unga ålder, drabbats av alzheimers och vi följer hennes liv med sjukdomen och hur familjerelationerna prövas.
Min kommentar: Julianne Moore är om mjligt mer genialisk än tidigare i denna helt underbara film som lämnade mig med blöta ögon från cirka trettio minuter in och resten av filmen (observera att jag aldrig gråter till film, men denna och Selma var undantagen). Så otroligt bra, fin och viktig. Definitivt en av de bättre helhets-filmerna som blivit nominerade. Fantastisk. 

Nominerad i: Writing Original Screenplay 
Handling: Kriminaldrama om Bloom, en man desperat efter ett jobb. En dag nästlar han sig in i kriminaljournalistik och inser att det finns en viss konkurrens på marknaden. Långsamt börjar Bloom få svårare att se skillnad mellan rätt och fel och helt plötsligt är han själv inblandad i det kriminella som sker enbart för att skapa en bra story att filma. 
Min kommentar: Jag är kär i Gyllenhaal när han såg spela psykopat eftersom det på något vis går så sanslöst bra ihop med hans image, och här är beviset. Jag blev äcklad och kände ett obehag filmen igenom - men den var så fasligt bra. Jag hoppade till, var inte beredd, blev chockad och fascinerad. Storyn är imponerande men Gyllenhaal är magisk. 

Best Motion Picture: The Imitation Game, Birdman eller Selma
Best Actor in a Leading Role: Benedict Cumberbatch (The Imitation Game) eller Steve Carell (Foxcatcher
Best Actress in a Leading Role: Julianne Moore (Still Alice) eller Reese Witherspoon (Wild)
Best Actor in a Supporting Role: J.K Simmons (Whiplash)
Best Actress in a Supporting Role: Emma Stone (Birdman)
Directing: Birdman 
Film Editing: Whiplash
Cinematography: Unbroken 
Music: Selma eller The Theory of Everything
Sound Mixing: Whiplash
Sound Editing: Unbroken
Make up & hair style: Foxcatcher 
Costume Design: The Grand Budapest Hotel
Visual Effects: Interstellar 
Writing (Adapted Screenplay): The Imitation Game 
Writing (Original Screenplay): Birdman eller Nightcrawler 
Production Design: The Grand Budapest Hotel

 
 
• Kategori: Film & SerierTaggar: Oscarsgalan, Oscarsnominerade filmer, film, populärkultur; • Kommentarer (0)

Kommentera här: